Svar: Kemi i færdigmad

10. maj 2022

Alder:
8 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)

Det er et rigtig godt spørgsmål, du stiller omkring Furan i babymad, og jeg vil naturligvis gerne svare på dette :)

Fødevarestyrelsen skrev blandt andet i 2019 på Facebook: "Køber du færdiglavet babymad eller laver hjemmelavet mad til senere brug - så anbefaler Fødevarestyrelsen, at du altid tager maden ud af glasset, dåsen eller tuben og varmer den let op til ca. 40 grader, inden du giver den til dit barn.

Årsagen er, at der kan være dannet det kemiske stof "furan" i maden under tilberedningen. Heldigvis fordamper en betydelig del, når du tager maden ud af emballagen og varmer den let op.

Rådet om at tage maden ud af emballagen, inden du varmer den op, gælder kun for mad, som indeholder kød. I grød og frugtmos er indholdet af furan mindre, og det behøves derfor ikke at blive opvarmet.

Furan i høje doser kan være skadeligt for ...

Annonce

... dyr. Der mangler forskning i forhold til, hvordan furan påvirker mennesker. Småbørn kan dog være særligt udsatte for furan i høje doser, fordi de kan få meget af stoffet i forhold til deres vægt".

Ud fra dette, så kan du altså godt give din dreng færdigmad på glas og klempose, og hvis det indeholder grød og frugtmos er behøver det ikke blive opvarmet. Du kan derfor medbringe dette, når I er på tur, og du ikke har mulighed for at opvarme.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hvis I er hjemme eller du er et sted, hvor der er mulighed for at opvarme maden, så bør du tage maden ud af glasset, dåsen eller tuben og varme det op til 40 grader - hvis det indeholder kød. Frugtmos behøver ikke blive opvarmet. Grød tænker jeg smager bedst, hvis det er lunt, og derfor ville jeg give varm grød hjemme og servere det i en tallerken og med en ske - men det handler mere om smagen og serveringen end om furan :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder